Superfoods hoeven helemaal niet duur te zijn!

Het is weer tijd voor een nieuwe blog en vandaag laat ik je zien welke voeding door kan gaan als superfood. Ben je alle chiazaad, bijenpollen en goji bessen al zat? Superfoods zijn al een aantal jaren hot, maar zijn vrij prijzig en je moet er een hoop van eten, wil je de effecten ervan merken. Lees daarom snel verder en misschien heb je onderstaande superfoods al in huis!

Begin jij je dag ook met een glas lauw water met een half uitgeperste citroen erin? Deze gele vrucht heeft een reinigende werking en het zet je stofwisseling aan het werk. Zo kom je sneller op gang en het is ook nog eens lekker wanneer je geen water lust (zoals ik). Daarnaast zou het ook helpen om een kilootje kwijt te raken. Tip: drink altijd een glas water (met citroen) voor een maaltijd, dan zit je sneller ‘’vol’’.

superfood1

Havermout is een echte superfood, als je het aan mij vraagt. Het zit boordevol vezels, vitamine B1, fosfor en magnesium. Begin je dag met een lekker bordje havermout en fruit of maak er gezonde chocolate chip cookies van (met 80% pure chocolade bijvoorbeeld). Zo kun je verantwoord snoepen en krijg je goede voedingsstoffen binnen.

Bananen zijn daarnaast ook echte vitaminebommetjes, er zit namelijk veel vitamine C in. Dit geeft je weerstand een flinke boost, wat je ook wel nodig hebt met dit wisselvallige weer. Andere goede stoffen in deze zoete vrucht zijn: vitamines B3, B6 en A, kalium, magnesium, fosfor, ijzer, tryptofaan en selenium. Ben je gespannen of gestrest? Eet een banaan en je merkt al snel dat je wat relaxter wordt! Ik heb zelfs eens gelezen dat het helpt tegen neerslachtige gevoelens.

superfood2

Wil je je weerstand echt een flinke boost geven, eet dan meer groene bladgroenten. Dit zijn namelijk echte toppers op het gebied van vitaminen, mineralen en antioxidanten. Denk aan sla, boerenkool en spinazie. Ze bevatten in verhouding tot andere groenten meer vitamine A, C en K. daarnaast zijn ze ook een goede bron van calcium, goed voor je botten dus! Ook hebben ze een ontgiftende werking en zitten ze vol ijzer.

Avocado

De avocado, you either love ‘m or you hate ‘m. Ik vind ze niet heel lekker om eerlijk te zijn, maar wat zijn ze gezond! Ze zitten gezonde vetten en kalium, een mineraal dat je tegen een hoge bloeddruk beschermt. De goede onverzadigde vetten in avocado zijn onder andere belangrijk voor een goed immuunsysteem en het reguleren van je hormonen. Je kunt deze power vrucht dus met een gerust hart dagelijks eten.

Kiemen
Kiemen zijn de enige voedingsmiddelen die doorgroeien nadat je ze in de supermarkt hebt gekocht. Dat zegt al veel over hoe gezond ze zijn! Een bakje alfalfakiemen, radijskiemen of taugé kost maar een paar euro en je kunt ze praktisch overal bij eten. Kiemen bevatten grote hoeveelheden antioxidanten (goed voor je huid!), ze versterken je immuunsysteem en ondersteunen je spijsvertering.

Noten
Amandelen, walnoten, paranoten, hazelnoten… Ze zijn stuk voor stuk een bron van goede onverzadigde vetten en vitaminen en mineralen zoals kalk, kalium, fosfor en vitamine E en B. Al deze fijne voordelen gelden overigens alleen voor ongezouten en ongebrande noten, dus niet voor die zak borrelnootjes.

superfood3

Smulze!

Liefs Piti