Metabolisme Booster!

Zorgen deze boosters voor ‘vuur’ in je buik of veroorzaken ze hooguit een klein ‘vlammetje’?

Veel zeggen dan je minstens drie koppen groene thee moet drinken op een dag om te zorgen voor een snellere stofwisseling en dat je pittig voedsel moet eten, dit zou zorgen dat die extra calorieën in je buik door een hel gaan: we krijgen zoveel verschillende tips die je metabolisme een boost zouden moeten geven.

Maar in welke mate gooien ze je stofwisseling werkelijk op?

Volgens voedingsexpert Tim Church, van het Pennington Biomedical Research Center, kan je door middel van voeding je metabolisme wel verhogen, maar is de snelheid daarvan vooral afhankelijk van twee dingen: jouw genen en je omvang.

GENEN
Helaas, het is waar. Er bestaan zeker mensen die een hele pizza naar binnen kunnen werken samen met Ben en Jerry’s en nog slank blijven terwijl jij na twee uur hardlopen en zwoegen en staan zweten nog steeds het gevoel hebt dat die extra snacks permanent op je buik geplakt zit. Het is oneerlijk, dat weten we, maar erfelijkheid en genen spelen wel degelijk een rol bij een snelle stofwisseling.

OMVANG
Toch hebben slanke mensen over het algemeen een lager metabolisme dan de vrouwen met een wat grotere omvang. Het lijkt wel de omgekeerde wereld, maar eigenlijk hoe zwaarder je bent, hoe meer calorieën je verbrand. Als jij niet veel vlees op je botten hebt, hoeft je lichaam ook niet zoveel calorieën te verbranden. Iemand met obesitas, verbrandt enorm veel calorieën op een dag deze type mensen zie je in de eerste fase van afvallen ook heel snel veel kilo’s kwijt raken’ Waarom zie je dit dan niet terug in je lichaam? Een snelle stofwisseling heeft pas effect als je meer calorieën verbrandt dan inneemt.

VOEDING
Je eetpatroon kan zeker wel je stofwisseling beïnvloeden, maar in mindere mate dan je genen en omvang. Zo verbrand je dagelijks maar 50 calorieën met het drinken van thee als je tussen de twee en vijf koppen per dag drinkt. Dat klinkt heel weinig, maar alle beetjes helpen uiteraard. En bovendien bevat groene thee ook veel antioxidanten, en daar maak je je lichaam blij van. Hetzelfde geldt voor het eten van pittig voedsel. Uit een onderzoek van de University van Utah bleek dat het metabolisme van twaalf proefpersonen die wekenlang chilipepers op hun menu hadden staan maar weinig verhoogde. Het schrappen van pepers uit je eetpatroon hoeft echter niet, het percentage vet van de personen die meededen aan het onderzoek nam namelijk wel af.

BEWEGING
Om toch voor het vuurtje in je buik te zorgen en dus je metabolisme te prikkelen en omhoog te krijgen, kom ik weer uit bij trainen! Met name krachttraining zorgt ervoor dat je veel calorieën verbrandt: hoe meer spiermassa je hebt, hoe sneller je stofwisseling werkt.

Kortom: voeding kan wel degelijk iets voor je metabolisme doen, maar in veel mindere mate dan trainen, je genen en omvang.