Fit en gezond worden voor de zomer

Het is alweer juni, de zomer komt eraan! Wil jij snel strak in je vel zitten en gezondere keuzes maken? Het is natuurlijk altijd belangrijk om voldoende te bewegen en gezond te eten, maar wanneer de zomer in zicht is, doen de meeste mensen toch wat meer hun best. Ik vertel je hoe je hoe dat kan en ik beloof je, het is niet moeilijk!

Wanneer je op vakantie gaat, wil je natuurlijk wel stralen op het strand in je nieuwe bikini of badpak. Maar het maken van gezonde keuzes kan ontzettend lastig zijn. Even snel naar de snackbar omdat je geen zin hebt om te koken, of je ontbijt overslaan omdat je ’s ochtends zo weinig tijd hebt. Ai, zo kun je natuurlijk geen sixpack kweken!

Voeding

Met behulp van simpele en gezonde maaltijden kun je al heel wat kilo’s kwijtraken. Je lichaam functioneert het best op gezonde voeding vol met vezels, vitaminen, mineralen, goede vetten en anti-oxidanten. Gooi je lijf dus niet vol met voeding die lekker is, maar weinig tot geen goede voedingswaarden bevat. Heb je in het weekend een dag niets te doen? Begin je dag met een rondje hardlopen, eet een stevige lunch en kook ’s avonds wat extra, zodat je dit kunt invriezen. Zo hoef je doordeweeks alleen maar je eten op te warmen en krijg je toch voldoende vitamines binnen. Zorg dat je voldoende groenten, peulvruchten, fruit, noten en vis eet. De effecten hiervan merk je ook aan je huid, haar en nagels. Leuke bijkomstigheden toch?

Hieronder vind je een aantal makkelijke en heerlijke recepten.

Filopizza met gegrilde aubergine

BLOGfoto1

Wat heb je nodig voor twee personen

  • Acht vellen filodeeg
  • Acht eetlepels gekruide tomatensaus
  • Twee aubergines
  • Drie tomaten
  • Vier eetlepels kappertjes
  • Twee handen gemengde sla

Zo maak je het

  • Verwarm de oven voor op 180 graden;
  • Zet een grillpan op het vuur;
  • Laat de filodeegvellen ontdooien. Dit kun je het beste doen door de vellen onder een vochtige theedoek te leggen, dan drogen ze niet uit;
  • Snijd de aubergines in plakjes, bestrijk ze met wat olie en bestrooi met peper en zout;
  • Leg ze in de grillpan en bak aan beide kanten totdat er grillstreepjes ontstaan;
  • Ondertussen snijd je de tomaten in plakjes;
  • Leg een vel filodeeg voor je neer en bestrijk dun met olie, leg er dan een tweede filodeegvel op;
  • Besmeer de pizzabodem met twee eetlepels tomatensaus;
  • Beleg vervolgens met de aubergine en tomaat in drie rijen en maak af met een eetlepel kappertjes. Herhaal dit met de overige vellen filodeeg, zodat je dus vier pizzaatjes krijgt;
  • Bak in de oven in zo’n tien minuten knapperig;
  • Ondertussen meng je de sla met wat goede olijfolie, peper en zout;
  • Zodra de pizza’s afgebakken zijn, verdeel je de sla erover. Yummie!

Easy peasy linzensoep

BLOGFOTO2

Wat heb je nodig voor twee personen

  • 300 gram linzen
  • Tomatensaus
  • Bosje peterselie
  • Een ui
  • Aubergine
  • Twee aardappelen

Zo maak je het

  • Snij de ui en aubergine fijn en bak deze tot ze glimmen;
  • Schil de aardappelen, snijd ze in kleine blokjes en kook ze tot ze bijna gaar zijn;
  • Doe de ui, linzen en tomatensaus in de pan bij de aardappelen en roer dit goed door;
  • Wanneer de soep goed doorgekookt is, kun je het serveren met wat fijngesnipperde peterselie en een plakje speltbrood. Bon appétit!

Sport

Door de juiste voeding kun je al veel beter in je vel gaan zitten, maar met beweging kun je natuurlijk ook ontzettend veel bereiken. Nee, je hoeft echt niet vijf dagen per week te gaan zwoegen in de gym, maar onderzoek eerst hoe het nu gesteld is met je conditie. Beweeg je normaal al veel en kun je best een eindje rennen, zonder dat je bijna geen lucht meer krijgt en overmatig gaat zweten? Kies er dan voor om te gaan hardlopen. Koop goede hardloopschoenen (ontzettend belangrijk!) en download een schema zodat je het rustig kunt opbouwen. Begin je rustig, dan heb je minder kans op blessures.

Heb je juist totaal geen conditie en weet je niet hoe je moet beginnen? Begin dan met joggen, de rustigere variant van hardlopen. Kies je eigen tempo, trek goede hardloopschoenen aan en ga heerlijk joggen in het bos of in een natuurgebied. Je bent buiten, ziet van alles èn je werkt aan je conditie.

Ben je al bezig met sporten, maar merk je nog geen verschil? Kijk dan eens op fitbymano-online.nl, hier vind je ontzettend veel handige work-out video’s en tips. Heb je geen motivatie om thuis aan de slag te gaan? Kies dan voor een goede sportschool. Hier kun je kiezen voor een op maat gemaakt schema, met onderdelen waar jij aan wilt werken. Je kunt uiteraard kiezen voor een betere conditie door gebruik te maken van de loopband, maar ook kun je hier spieren opbouwen voor een nog strakker lichaam.

Heb je echt geen idee hoe jij een sixpack, strakke benen en billen kunt trainen? Vraag dan na of je begeleidt kan worden door een personal trainer, zoals Manolya! Personal trainers zijn ervoor opgeleid om mensen te begeleiden naar een droomlichaam. Je maakt een afspraak, waardoor je altijd die stok achter de deur hebt. Waar wacht je nog op?

Bronnen:

http://chickslovefood.com/skinny-six-filopizza-met-gegrilde-aubergine/

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R66130/snelle-linzensoep